Thematisch leren met IPC: alle vragen komen aan bod

Fenna zit in groep 4 en is erg enthousiast over IPC: Het International Primary Curriculum. Dit is een integraal, thematisch en creatief curriculum voor kinderen tot 12 jaar. Het vervangt de oude lesmethoden voor vakken als aardrijkskunde, geschiedenis en techniek. Binnen het IPC  wordt projectmatig gewerkt. Voor ieder thema geven kinderen zelf aan welke vragen ze hebben en wat ze willen leren. Vervolgens gaan ze in groepjes op zoek naar de antwoorden, werken deze uit en presenteren aan elkaar. Hierdoor leren ze samenwerken, ict-basisvaardigheden en zelfstandig informatie zoeken en schiften; onmisbare vaardigheden in de huidige maatschappij.

IMG_7851Regenwoud
Het thema ‘regenwoud’ leverde een mooi versierde klas op met onder andere tekeningen van dieren met camouflage. De kinderen zijn helemaal in het onderwerp gedoken en bedachten vragen zoals:
‘Hoeveel landen met regenwouden zijn er?’
‘Hoeveel regen valt er?’
’Waarom zijn er geen seizoenen?’
‘Hoe maken planten zuurstof?’
’Hoe wonen de oorspronkelijke bewoners?’
De leerkracht heeft ruimte om in te gaan op de leerwensen van de kinderen. Omdat daarnaast bepaalde leerdoelen vastliggen, komen alle kanten van het thema aan bod.

Thuis
Ook  de ouders genieten mee van IPC. Thuis praten wij over de dieren die in het regenwoud leven, maar ook over de verwoestende bomenkap waarbij iedere seconde een voetbalveld verdwijnt. Ineens wordt er zuinig gedaan met papier ‘want dat is zonde voor de bomen’. De magnetische landenpuzzel die al 2 jaar op Fenna’s  kamer hangt, wordt met nieuwe interesse bekeken.

Bij de verworven vaardigheden vallen vanwege de actuele waarde vooral ‘bewust zijn van nepnieuws’ en ‘niet elke bron is waarheid’ op.

Vaardigheden knipsel

De kinderen en de leerkrachten zijn heel enthousiast over IPC en wij als ouders ook. Meer informatie over IPC op www.ipc-nederland.nl.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s